זקוקים לסיוע משפטי באחד מהתחומים שלנו?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

    חלוקת רכוש ומוניטין אישי

    מיד עם נישואיהם והקמת הבית המשותף, אחד מבני הזוג קונה השכלה, מתפתח, מתקדם בסולם הדרגות בעוד לצורך העניין רעייתו מסייעת בידו, מגדלת את הילדים ועוסקת באחזקת הבית וזאת על מנת להעניק לבן זוגה את השקט הנפשי להתקדם ולהצליח בכלכלת המשפחה. בת הזוג עושה זאת כי היא יודעת שהדבר נעשה לרווחת כל בני הבית.

    הבעיה מתחילה עם פקיעת נישואי בני הזוג, אז נוצר אי שוויון כלכלי, מחד הבעל אשר השתכרותו העתידית מוצלחת ומנגד האישה שלא רכשה השכלה או הצלחה וכושרה להתפרנס באופן שווה לבעלה נפגע.

    תיקון 4 לחוק יחסי ממון

    תיקון 4 לחוק יחסי ממון מ2008 מתייחס מפורשות לעניין הפערים הנובעים מהשתכרותם של בני הזוג. התיקון אומר כי אם בית המשפט ראה נסיבות המצדיקות זאת,רשאי הוא לבקשת אחד מבני הזוג לאזן את המשאבים שלא יהיו חצי בחצי אלא לפי יחס אחר שיקבע, בהתחשב בכושר השתכרותם של כל אחד מבני הזוג.

    התיקון מאפשר למעשה לשקול חלוקה לא שיוויונית בזכויות שצברו בני הזוג כבר במהלך חייהם המשותפים בשיקול דעת של בית המשפט המדבר על נסיבות מיוחדות נוגע לעניין המוניטין האישי, נכסי קריירה.

    התייחסותו של בית המשפט לאיזון פוטנציאל ההשתכרות מגשרת על העוול החברתי שיקרה בעקבות הפרידה

    בע"מ 4623/04 בית משפט העליון אשר דובר בו ברואה חשבון וזוגתו, יועצת חינוכית, וזאת בטרם חוקק חוק יחסי ממון כך שהלכת השיתוף חלה עליהם.

    עמד על כך השופט י' טירקל :

    מטרתה של חזקת השיתוף היא צדק חברתי המבוסס על שוויון בין המינים, והיא נובעת מההשקפה כי שני בני הזוג תורמים, כל אחד לפי דרכו, במידה שווה לרווחת המשפחה. תרומתו של כל אחד מבני הזוג איננה בהכרח תרומה כספית ממקורות חיצוניים להכנסות ולרווחים הנצברים בקופה המשותפת; יכול שתהיה תרומה של עבודות בית, טיפול בילדים ובחינוכם, ואף על-ידי קיומו וטיפוחו של בית משותף – במשמעותו הגשמית, הרוחנית והרגשית – כך שבן הזוג השני יכול לעבוד מחוץ לבית בלי שעול טרדותיו יהיה עליו (ע"א 5640/94 חסל נ' חסל, פ"ד נ(4) 250, 254)..
    כיום בתי המשפט מכירים בזכותם של בני הזוג לחלוקה שווה של נכסיהם ,אלה שנצברו במהלך חייהם המשותפים.

    ועוד מפס"ד – בחינת הפרמטרים לפיהם יבחנו נכסי הקריירה במסגרת החלוקה:

    "נכסי הקריירה", כפי שראינו, הם נכסים אישיים. הם טבועים באדם. להבדיל מנכסים אחרים שצוברים בני הזוג, אין זו שותפות הצריכה פירוק. התפישה המתאימה לחלוקת "נכסי הקריירה", גם בגדר הלכת השיתוף, דומה לזו הגלומה בהסדר איזון המשאבים. יש לבחון את הפער שנוצר בין בני הזוג עקב הנישואין, ולאזן אותו בכסף או בשווה כסף. ודוק: מדובר אך ורק בפער שנוצר במהלך הנישואין, עקב הנישואין. יש לגרוע מן הפער הזה את התרומה לכושר ההשתכרות שבאה מכישרון אישי וכן את זו שנוצרה קודם לתחילת הקשר הזוגי או לאחר שפורק. יובהר, כי בדברנו על כושר השתכרות אין אנו עוסקים ב"נכס עתידי" כי אם בנכס בר-קיימא, שפירותיו יצמחו ויבשילו ברבות השנים. כושר ההשתכרות נוצר וקיים. הוצאתו אל הפועל היא שתעשה בעתיד. במובן זה, אין הוא שונה מכל נכס, שמחירו משקף את האפשרות להפיק ממנו רווחים בעתיד"…
    מוניטין אישי אינו ניתן להעברה, הוא חלק מהאדם מכישוריו,השכלתו,ניסיונו הוא נכלל בנכסי הקריירה של האדם.

    הערה: יש הבדל בין מוניטין אישי שאין הוא יכול להתקיים ללא בעליו, לבין מוניטין עסקי שהינו שמו של העסק הצלחתו ,פרסומו , ניתן למכור אותו ,והתקיימותו אינה תלויה בבעליו וההתייחסות אליו הינה כנכס לכל דבר.

    שאלה למחשבה:

    איך אפשר לשום את עניין המוניטין האישי,הוא לא מוחשי,מוניטין הוא שמו של האדם,הוא אישי. מה קורה כאשר נפגע שמו האישי של האדם וכושר השתכרותו נפגע עקב כך,פשט רגל עסקו נסגר.

    בפס"ד 4623/04 התייחס בית המשפט לעניין של שינוי במצבו הכלכלי של הנתבע וקבע תשלום עיתי בכפוף לשינוי נסיבות, עקב הכנסות הנתבע,כך שאם מצבו ישתנה יוכל לפנות לבית המשפט ולבקש הפחתה"…

    השאלה איזה תשלום עדיף, עיתי או חד פעמי, העסיקה את בתי המשפט לא אחת. בית המשפט העליון קבע כי יש לבחון כל מקרה על פי נסיבותיו

    אם כך מוניטין עסקי יאוזן במסגרת איזון המשאבים, לעומת המוניטין האישי, שיאוזן עתידי.

    עורך דין מומחה חלוקת רכוש

    עומדים לפני תהליך חלוקת רכוש? חשוב ואפילו חיוני כי ילווה וינהל את התהליך עורך דין מומחה חלוקת רכוש. משרד עורכי דין ירון גרוס ושות בעל ניסיון עשיר במתן ליווי משפטי עבור אלפי לקוחות ברחבי ישראל בעת תהליך חלוקת רכוש.

    אנו שמים לדגש לשמור על האינטרסים שלכם מוגנים בעת תהליך חלוקת רכוש או תהליך איזון משאבים כמו גם תהליך חלוקת רכוש בו אחד מבני הזוג בעל מוניטין אישי מקצועי. פנו עוד היום לשיחת הכרות ראשונית עם עורך דין מומחה חלוקת רכוש ונשמח לעמוד לשירותכם.

    סניף מרכז: 077-7995056

    סניף צפון: 04-862-3445

    נייד: 050-228-8388

    עוד בנושא

    עורך דין נחלות במושבים

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין צוואות בחיפה?

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין לענייני ירושה בחיפה?

    להמשך קריאה

    צפו בתהליך אצל

    עורך דין ירון גרוס

    מקיימים פגישה עם עורך הדין ירון גרוס

    מתחילים בהליך משפטי

    סיום תהליך משפטי

    מחפשים עו"ד מקצועי? ירון גרוס!

    מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

      יש לכם שאלה?

      אצל עורך דין ירון גרוס תמצאו את התשובה

      מה היא הגדרת רכוש משותף?

      כל זכות שניתנת להגדרה באופן כלכלי, רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג לרבות,דירה, חסכונות,קופות גמל,ביטוחים, קרנות פנסיה, רכבים וכדומה. לגבי זוג שנישא לאחר החלת חוק יחסי ממון לא יבואו בחלוקת הרכוש, רכוש שצבר מי מבני הזוג טרם נישואיו, או מתנות וירושות שנתקבלו בתקופת הנישואין.

      מה קורה אם הוא הצליח ו"רוקן את חשבון הבנק"?

      במקרים כאלה בית המשפט בהתנהגות בן הזוג כסיכול זכויותיו של בן הזוג. ובחלוקת איזון משאבים יראו את הכסף שהוברח כאילו הוא שייך לבן הזוג שזכותו נשללה.

      למי הסמכות לדון בחלוקת רכוש?

      הן לבית המשפט לענייני משפחה והן לבית הדין הרבני הסמכות לדון בסוגית הרכוש. לבית המשפט לענייני משפחה ניתן להגיש תביעה עצמאית בענייני הרכוש בהנחה שלא הוגשה קודם תביעה לגירושין לבית הדין הרבני ונכרכה בה תביעה כנה לדון בסוגית הרכוש.

      מה קורה אם לאחר הגירושין הבעל / אישה מקבלים פיצויים, האם מגיע לבן הזוג השני חלק בהם?

      אין בעובדה זו בכדי לשלול את זכאותו של בן הזוג למחצית הרכוש.אך על מנת שבן הזוג לא יבריח נכסים בן הזוג שהנכסים אינם על שמו חייב להגיש בקשה לסעדים זמניים על מנת להבטיח את זכותו בהם וכאמור לשם מניעת הברחתם.

      מה קורה עם חלוקת הרכוש במקרה של בגידה?

      סעיף 8 לחוק יחסי ממון בין בני זוג מסמיך את בית המשפט לקבוע חלוקת רכוש לא שוויונית מטעמי צדק, היינו רשאי הוא על פי בקשת בן הזוג לקבוע שהרכוש לא יתחלק מחצה במחצה אלא על פי יחס אחר שיקבע . עם זאת נקבע בפסיקה כי בעניין חלוקת הרכוש לא תהא השפעה בשל בגידה על חלוקת הרכוש.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין