זקוקים לסיוע משפטי באחד מהתחומים שלנו?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

    הגדרת בן ממשיך

    מדובר בבן הבונה את ביתו בחלקה הסמוכה לבית ההורים ומעבד איתם את האדמה  ומגשים את יעודה ,ועם לכתם לעולמם יהא לבעל המשק.

    עצם היותו בן ממשיך לא מקנה לו באופן אוטומטי זכויות קנייניות במשק על הזכות להיות מוסדרת בינו לבין הוריו בין אם בחייהם בהסכם או לאחר פטירתם דרך הורשה. ועל ידי צוואה, אחרת לא יהיה הוא פטור מתשלומי פיצויים ליורשים האחרים.

    יש להדגיש כי זכות הבן הממשיך תחול רק לאחר פטירת ההורים והזכות אינה קוגנטית וניתן בתנאים מסוימים לבטלה.

    להלן פסק דין העוסק בשאלת אם בר רשות במשק חקלאי ויכולתו לקבוע יורש למשק במסגרת צוואה?

    הצדדים הינם  ילדיהם של המנוחים אשר התגוררו במשק במושב וזכויותיהם רשומות במינהל על שם המנוח. הילדים הסתלקו מהירושה לטובת אימם.לאחר מותה הותירה האם צוואה ובה הורישה את כל נכסיה וזכויותיה לביתה אשר התגוררה עימה ונשאה בנטל הטיפול בה.

    השאלה הנשאלת האם יש מקום ליורשת לפצות את יתר האחים היורשים על פי דין ולא מכח צוואה.

    התובעות מבססות עמדתן על  סעיף 114 לחוק הירושה, לפיו לא ניתן לרשת משק חקלאי על פי צוואה וזאת כאשר החוזה המשולש קובע כי הזכויות במשק אינן חלק מהעיזבון. לגישתן, לא ניתן לקבוע יורש על משק חקלאי באמצעות צוואה, מקום שבו החוזה המשולש קובע כי הזכויות במשק אינן חלק מהעיזבון. טענתן החלופית היא כי יש לבטל את צוואת המנוחה ואת הצו שניתן לקיומה, לנוכח פגמים ביצירתה.

    התובעים טוענים לסייפא של סעיף זה ,פיצוי יתר היורשים על ידי יורש הנחלה.

    יש לציין כי במקרים שהצוואה תקפה ואינה נוגדת את הדין ובתנאי שהנחלה לא תפוצל אין המינהל מתערב או נוקט עמדה בסכסוך הפרטי.

    בית המשפט דן בהגדרת  סעיף 1

    לתקנות האגודות השיתופיות  לפיה , בן ממשיך הינו: "בן אחד בלבד או בן מאומץ אחד או נכד אחד של בעל משק, לרבות בן זוגו, המחזיק בעצמו או מכוח התחייבות בלתי חוזרת בכתב של הוריו או מכוח ירושה, במשק חקלאי, כבעל, כחוכר, כחוכר משנה, או כבר-רשות לתקופה בלתי קצובה או לשנה לפחות של מוסד מיישב והאגודה או של האגודה כשאין מוסד מיישב; לעניין זה, "הורים" – לרבות אחד מהם במקרה שהשני חדל להיות

    בעל זכויות במשק החקלאי או שנפטר".  ומסכם כי אף אם המשק מוגדר כחוץ מהעיזבון, ניתן לקבוע את היורש באמצעות צוואה, בתנאי שההסכם המשולש אינו מגביל זאת.

    "אם נחיל מסקנה זו על ענייננו, הרי שמשקוימה צוואת המנוחה, והנתבעת נקבעה כיורשת בלעדית של המשק, זכאית הנתבעת כבתם של המנוחים, לקבל את זכויות המנוחה במשק, בכפוף להסכמת יתר הצדדים להסכם המשולש, והיא אינה חייבת לפצות את יתר היורשים על פי דין כדי חלקם במשק אילו היו יורשים על פי דין"…..

    רוצים לדעת עוד על בן ממשיך וירושת משק חקלאי?

    צלצלו כבר היום אל משרד עורכי דין ירון גרוס ושות' לשיחת ייעוץ בחינם עם צוות המשרד ונשמח לעמוד לשירותכם. אנו מתגאים במתן שירותים משפטיים מהמעלה הראשונה ובאמתחתנו שנים ארוכות של ניסיונות והצלחות מוכחות בבתי משפט.

    טלפון: 077-7995056

    טלפון: 04-862-3445

    נייד: 050-228-8388

    עוד בנושא

    עורך דין נחלות במושבים

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין צוואות בחיפה?

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין לענייני ירושה בחיפה?

    להמשך קריאה

    צפו בתהליך אצל

    עורך דין ירון גרוס

    מקיימים פגישה עם עורך הדין ירון גרוס

    מתחילים בהליך משפטי

    סיום תהליך משפטי

    מחפשים עו"ד מקצועי? ירון גרוס!

    מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

      בן ממשיך

      כל בן מושב או משק חקלאי מכיר את המושג בן ממשיך. בעלי אדמות מתבקשים עוד בחייהם לקבוע מי יהיה ממשיך דרכם ויקבל את המשק או הנחלה לידיו. לאחר פטירתם של ההורים הבן הממשיך הינו זה אשר מקבל את האדמה לידיו והופך ליורש החוקי של הוריו. התהליך נעשה על ידי חתימה על הסכם בנוכחות של ההורים והבן וכן נציג מטעם הסוכנות היהודית ונגיד מטעם האגודה. להיכרות מעמיקה עם הנושא צרו קשר עוד היום עם עורך דין ירון גרוס.

      במה מחויב בן ממשיך?

      אמנם הבן מקבל את הזכות הראשית של קבלת המשק החקלאי לאחר פטירת הוריו אך אין ספק כי יש לו גם מספר חובות: בראש ובראשונה הבן מחויב לנהוג בהוריו בכבוד עד יומם האחרון. במקרים בהם יחס הבן הופך למזלזל, מבייש או לא נאות מכל סיבה שהיא ישנה האפשרות לערער על ההחלטה ולבטל את מינוי כבן ממשיך. על הבן לדאוג למשק, לטפח אותו ולדאוג לכל צרכיו. עליו לתפעל את המשק כראוי ולגרום לו להמשיך לפעול בדיוק באותה הצורה והדרך בה תפעלו אותו הוריו. במקרים בהם הבן מזניח את המשק, אינו דואג לו ולא משקיע בו כראוי ניתן לתבוע אותו ובכך להעביר את המשק לידיו של אחר. במידה והבן בוחר את מקום מושבו מחוץ למושב מה שמשפיע באופן ישיר על תפקודו הרציף של המשק ניתן להגיש בקשה להדחתו.

      הסכם בן ממשיך

      על פניו נראה כי ההחלטה על בחירת בן ממשיך הינה החלטה סגורה עליה אין כל אפשרות לערער ולחלוק אך אין הדבר מדויק. ישנם מקרים מסוימים בהם הבן הממשיך אינו מקיים את חובותיו הבסיסיות כלפי המשק וכלפי הוריו. במקרים מעין אלו ישנה האפשרות להגיש ערעור אל בית המשפט ובכך לפתוח את נושא הירושה ולדון בשינויה. על מנת להגיע אל התוצאות הטובות ביותר בתביעה מעין זאת כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי. עורך דין ירון גרוס עוסק שנים רבות בענייני משפחה הכוללים דיני ירושה ומשקים. בעזרת ניסיון רב והיכרות עמוקה עם עולם דיני המשפחה נוכל לעזור לכם להגיע בדיוק אל התוצאה הרצויה.

      ביטול בן ממשיך

      למרות החלטתם הראשונית של ההורים פעמים רבות התנהגותו של בנם מביאה צורך עבור ביטול בן ממשיך. בן ממשיך הינו הבן אשר הוריו החקלאיים בחרו בו על מנת להמשיך את דרכם ולקבל את המשק החקלאי לאחר פטירתם. על בן זה מספר חובות מוסריות והתנהגותיות כלפי הוריו וכלפי המשק שכאשר אינן מבוצעות כראוי ניתן לבקש באופן חוקי לבטלו מן הירושה. לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא פנו אל עורך דין ירון גרוס ונשמח לעמוד לצידכם.

      כיצד ניתן לבצע ביטול בן ממשיך?

      הורים רבים בוחרים לבצע הסכם בן ממשיך מסיבות כאלה ואחרות אשר אינן תמיד קשורות להעברת זכויות בעלות על נחלה. אך הסכמים אלו פעמים רבות מתגלים כבעייתיים ברבות השנים, בעיקר מהעובדה הפשוטה שהינם קשים מאוד לביטול. אך ישנן מספר דרכים שבהן בכל זאת ניתן לנקוט:

      • ביטול בהסכמה – זוהי האפשרות האידאלית ביותר בה הבן ממשיך וההורים יחדיו מגיעים להסכמה כי הסכם זה ראוי שיהיה מבוטל. על מנת לעשות זאת על שני הצדדים לחתום על מסמכי ביטול אותם יש להגיש לאגודה שם מאשרים ביטול זה.
      • ביטול באמצעות בית משפט – האפשרות השנייה והפחות אידאלית הינה תביעה דרך בית משפט. תהליך זה לרוב יהיה ארוך וסבוך יותר כיוון שהוא מלווה בחוסר הסכמה בין הצדדים. על מנת להפוך את התהליך לפשוט ולו במעט ניתן להיעזר בשירותיו של עורך דין אשר מכיר את הנושא לעומק ויוכל לכוון את התובע כראוי.

      מדוע נדרש ביטול בן ממשיך?

      פעמים רבות ההורים בוחרים לתת לבנם או ביתם את המשק החקלאי כמתנה אך בעקבות הזנחה של המשק או יחס מכפיר כלפי ההורים והתנהגות מזלזלת מתגבשת המחשבה כי ייתכן ומדובר בהחלטה שאינה נכונה. באם לא מגיעים להסכמה בין הצדדים רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין על מנת להגיע אל בית המשפט בצורה הטובה ביותר. עורך דין ירון גרוס הינו פרקליט אשר מתמחה בתחום שנים רבות וילווה אתכם לאורכו של התהליך בצורה המקצועית ביותר. הוא יהווה עבורכם אוזן קשבת וכתף להישען עליה בזמן לא פשוט זה וידריך אתכם בדרך הנכונה ביותר על מנת שתוכלו להגיע אל מבוקשכם.

      יש לכם שאלה?

      אצל עורך דין ירון גרוס תמצאו את התשובה

      מה היא הגדרת רכוש משותף?

      כל זכות שניתנת להגדרה באופן כלכלי, רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג לרבות,דירה, חסכונות,קופות גמל,ביטוחים, קרנות פנסיה, רכבים וכדומה. לגבי זוג שנישא לאחר החלת חוק יחסי ממון לא יבואו בחלוקת הרכוש, רכוש שצבר מי מבני הזוג טרם נישואיו, או מתנות וירושות שנתקבלו בתקופת הנישואין.

      מה קורה אם הוא הצליח ו"רוקן את חשבון הבנק"?

      במקרים כאלה בית המשפט בהתנהגות בן הזוג כסיכול זכויותיו של בן הזוג. ובחלוקת איזון משאבים יראו את הכסף שהוברח כאילו הוא שייך לבן הזוג שזכותו נשללה.

      למי הסמכות לדון בחלוקת רכוש?

      הן לבית המשפט לענייני משפחה והן לבית הדין הרבני הסמכות לדון בסוגית הרכוש. לבית המשפט לענייני משפחה ניתן להגיש תביעה עצמאית בענייני הרכוש בהנחה שלא הוגשה קודם תביעה לגירושין לבית הדין הרבני ונכרכה בה תביעה כנה לדון בסוגית הרכוש.

      מה קורה אם לאחר הגירושין הבעל / אישה מקבלים פיצויים, האם מגיע לבן הזוג השני חלק בהם?

      אין בעובדה זו בכדי לשלול את זכאותו של בן הזוג למחצית הרכוש.אך על מנת שבן הזוג לא יבריח נכסים בן הזוג שהנכסים אינם על שמו חייב להגיש בקשה לסעדים זמניים על מנת להבטיח את זכותו בהם וכאמור לשם מניעת הברחתם.

      מה קורה עם חלוקת הרכוש במקרה של בגידה?

      סעיף 8 לחוק יחסי ממון בין בני זוג מסמיך את בית המשפט לקבוע חלוקת רכוש לא שוויונית מטעמי צדק, היינו רשאי הוא על פי בקשת בן הזוג לקבוע שהרכוש לא יתחלק מחצה במחצה אלא על פי יחס אחר שיקבע . עם זאת נקבע בפסיקה כי בעניין חלוקת הרכוש לא תהא השפעה בשל בגידה על חלוקת הרכוש.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין