זקוקים לסיוע משפטי באחד מהתחומים שלנו?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

    חוק יחסי ממון

    כל מי שעובר תהליך גירושין לומד להכיר את חוק יחסי ממון. חוק יחסי ממון חל על בני זוג אשר נישאו לאחר שנת 1.1.1974… מטרתו הראשית והעיקרית של חוק יחסי ממון היא להסדיר את תהליך חלוקת רכוש בין בני הזוג במקרה בו החליטו לפרק את הנישואין.

    החוק תקף רק במידה ובני הזוג לא ערכו הסכם ממון, במקרה זה יחול עליהם הסכם ממון אשר ערכו בינם לבין עצמם.

    החוק יחול על זוגות אשר נישאו אחרי ה -1 לינואר 1974 לפני יום זה חלה בישראל הלכת השיתוף, אשר הורתה כי נכסים שנרכשו בחיי הנישואין יחולקו בין שני בני הזוג עם פקיעת הנישואין וזאת גם אם הנכס רשום על בן זוג אחד בלבד.

    החוק בא להגדיר ולהסדיר את עניין רכושם של בני הזוג וחלוקתו לרכוש פרטי/משותף. הרכוש הפרטי הנו הרכוש שהיה בחזקת בן הזוג ערב הנישואין כגון מתנות/ירושות ואו גמלה המשולמת על פי חיקוק דוגמת או נזקי גוף,ביטוח לאומי וכד'.

    עורך דין מומחה דיני משפחה בחיפה

    משרד עורכי דין ירון גרוס ושות' מתמחה בליווי משפטי מקצועי חכם ומבוסס שנים של ניסיון לאורך הליך הגירושין הסבוך ועוזר לכם להגן על זכויותכם לאורך ההליך וגם בשנים שלאחריו. פנו היום לשיחת ייעוץ עם עורך דין גירושין מומחה ונשמח לעמוד לשירותכם.

    רכוש משותף

    הגדרת הרכוש המשותף הינו רכוש אשר בני הזוג צברו במהלך חייהם המשותפים כנכסים, חסכונות, חפצים גם עסק שפתח הבעל במהלך חיי הנישואין יחשב לרכוש משותף. החוק למעשה מאזן בין המשאבים חובות וזכויות שיש ברשות בין הזוג, היינו מעריכים את שווים של נכסי הצדדים, צד שנכסיו עולים בערכם על נכסי השני, יהא עליו ליתן את ההפרש בכסף או בשווה .

    עד לתיקון מס' 4 בחוק ההתניה הייתה כי רק עם פקיעת הנישואין ניתן לאזן את המשאבים אך עם תיקון מס' 4 לפיו, בית המשפט מאזן את הנכסים המשותפים וקובע את היום, היינו, עם הגשת התביעה לאיזון, יקבע בית המשפט יום שכלל הנכסים שנצברו יחולקו באופן שווה ומה שנצבר לאחר יום זה ישויך לצד שבבעלותו הנכס והוא לא יכנס למסגרת החלוקה.

    מקרים חריגים בהם יורה בית המשפט לאזן משאבים בטרם פקעו הנישואין:

    • צד שמתקשה לכלכל את עצמו,היינו צד חלש.
    • אם חלפה שנה מאז פתיחת ההליך ובני הזוג טרם התגרשו.
    • אם בין הצדדים קיים קרע מהותי, חיים בנפרד,תביעה לשיתוף במקרקעין שהגיש אחד מהם.
    • במקרים בהם קיימת אלימות ועל מנת לא לחשוף את האישה לצורך העניין לעימותים.

    על מנת שאחד מבני הזוג לא יעלים/יבריח נכסים מהסדר האיזון, יעשה בהם שינויים על בן הזוג החושש מכך להוציא צו מניעה אשר יאסור על בן זוגו להעביר כאמור אף במתנה נכסים עד לביצוע הסדר האיזון.

    הכלל:

    הזכות לאיזון קמה עם פקיעת הנישואים, מוות. אך לבית המשפט הסמכות לחרוג מהכלל ולהקדים את איזון המשאבים במקרים שצוינו לעיל.

    נכסי קריירה

    סוג נכסים נוסף שלכאורה מעורר קושי זה סוג הנכסים של נכסי קריירה: האם נכסי קריירה הם גם נכסים לצורך חוק יחסי ממון, בעבר היה קשה לשום נכסים אלה שכן אין הם מוחשיים.

    הגדרת נכסי קריירה הינו כושר השתכרותו של אדם מנכס שאינו מוחשי כגון מוניטין,דרגות,לימודים גבוהים ועוד.

    בפס"ד 37181/97 נקבע על ידי בית המשפט כי גם נכסי קריירה הינם ברי איזון.

    בפסד דין זה בו שני בני הזוג היו רואי חשבון וכושר השתכרותם למעשה הייה שווה,אך היות האישה הייתה אחראית לצרכי הבית וגידולם של הילדים.ובעלה התקדם ועסקו הצליח, בית המשפט דן ברווחיו העתידים של המשרד ולכן פסק לאישה למשך כל חייה תשלום של 4,500 ₪.

    בפסד נוסף בו נדרש בית המשפט לעסוק בתביעה להסדר איזון משאבים במסגרת גירושין, תבעה האישה לאזן אף את נכסי הקריירה של גרושה בטענה שבזמן שהוא עשה חיל בלימודיו היא טיפלה במשק הבית וגידלה ילדים.במקרה דנן הופעל סעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון הקובע כי "שווי הנכסים, כולם או מקצתם, לא יהיה מחצה על מחצה, אלא לפי יחס אחר שיקבע בהתחשב, בין השאר, בנכסים עתידיים, לרבות בכושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג"

    אף על פי שבמקרה זה כושר השתכרותה של האישה דומה מאחר ושניהם אקדמאיים, מבחינת פיתוח הקריירה של האישה כושרה להשתכרות נפגם מעצם היותה המטפלת העיקרית של הילדים. ומשכך השתכרותו העתידית של הבעל צפויה להמשך אף בעתיד.

    במשפט נקבע כי הבעל ישלם לאישה הפרש נכסי קריירה לארבע שנים מיום מתן הגט.

    רוצים לדעת עוד? צרו קשר היום

    משרד עורכי דין ירון גרוס ושות' מספק ליווי משפטי מקצועי ומקיף עבור דיני משפחה ברמה הגבוהה ביותר עם צוות מנוסה של עורכי דין מובילים בתחומם. צלצלו אלינו היום לשיחת ייעוץ ראשונית בחינם ונשמח לעמוד לשירותכם. צוות משרד עורכי דין ירון גרוס ושות' מלווה זוגות אשר מבקשים לפרק את חיי הנישואין כבר למעלה מ20 שנה עם רשימת נצחונות מרשימים ומוכחים.

    טלפון: 077-7995056

    טלפון: 04-8643926

    נייד: 050-228-8388

    עוד בנושא

    עורך דין נחלות במושבים

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין צוואות בחיפה?

    להמשך קריאה

    מהו תפקידו של עורך דין לענייני ירושה בחיפה?

    להמשך קריאה

    צפו בתהליך אצל

    עורך דין ירון גרוס

    מקיימים פגישה עם עורך הדין ירון גרוס

    מתחילים בהליך משפטי

    סיום תהליך משפטי

    מחפשים עו"ד מקצועי? ירון גרוס!

    מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

      יש לכם שאלה?

      אצל עורך דין ירון גרוס תמצאו את התשובה

      מה היא הגדרת רכוש משותף?

      כל זכות שניתנת להגדרה באופן כלכלי, רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג לרבות,דירה, חסכונות,קופות גמל,ביטוחים, קרנות פנסיה, רכבים וכדומה. לגבי זוג שנישא לאחר החלת חוק יחסי ממון לא יבואו בחלוקת הרכוש, רכוש שצבר מי מבני הזוג טרם נישואיו, או מתנות וירושות שנתקבלו בתקופת הנישואין.

      מה קורה אם הוא הצליח ו"רוקן את חשבון הבנק"?

      במקרים כאלה בית המשפט בהתנהגות בן הזוג כסיכול זכויותיו של בן הזוג. ובחלוקת איזון משאבים יראו את הכסף שהוברח כאילו הוא שייך לבן הזוג שזכותו נשללה.

      למי הסמכות לדון בחלוקת רכוש?

      הן לבית המשפט לענייני משפחה והן לבית הדין הרבני הסמכות לדון בסוגית הרכוש. לבית המשפט לענייני משפחה ניתן להגיש תביעה עצמאית בענייני הרכוש בהנחה שלא הוגשה קודם תביעה לגירושין לבית הדין הרבני ונכרכה בה תביעה כנה לדון בסוגית הרכוש.

      מה קורה אם לאחר הגירושין הבעל / אישה מקבלים פיצויים, האם מגיע לבן הזוג השני חלק בהם?

      אין בעובדה זו בכדי לשלול את זכאותו של בן הזוג למחצית הרכוש.אך על מנת שבן הזוג לא יבריח נכסים בן הזוג שהנכסים אינם על שמו חייב להגיש בקשה לסעדים זמניים על מנת להבטיח את זכותו בהם וכאמור לשם מניעת הברחתם.

      מה קורה עם חלוקת הרכוש במקרה של בגידה?

      סעיף 8 לחוק יחסי ממון בין בני זוג מסמיך את בית המשפט לקבוע חלוקת רכוש לא שוויונית מטעמי צדק, היינו רשאי הוא על פי בקשת בן הזוג לקבוע שהרכוש לא יתחלק מחצה במחצה אלא על פי יחס אחר שיקבע . עם זאת נקבע בפסיקה כי בעניין חלוקת הרכוש לא תהא השפעה בשל בגידה על חלוקת הרכוש.

      קידום עורכי דין קידום עורכי דין